woensdag, februari 29, 2012

Killer brownies

Tijdens het ‘sliden’ door de App van Donna Hay viel mijn oog op een receptje voor brownies met sticky caramel en gekarameliseerde nootjes. Nu ik toch die ‘matroschkas’ in huis heb moest ik misschien maar eens aan het bakken gaan. En waarom ook niet. Om er rustig in te komen begon ik met de crunchy topping van pecannoten, al zou ik die wel vervangen door pindanootjes. ’t Waren trouwens pinda’s met dat roodbruine vliesje nog rond. Nooit geweten dat pinda’s ontvliezen zo therapeutisch kon werken.

Nodig voor de gekarameliseerde noten:

1 cup (220 gr) ultrafijne suiker
1 cup (120 gr) pinda’s
2 eetlepels water
1 theelepel zeezout


Mise en place - gekarameliseerde nootjes

Doen:

De suiker met het water circa 5 minuten op een matig vuur verhitten tot de suiker volledig is opgelost. De noten toevoegen en het geheel na ongeveer 3 minuten, als alles mooi goudbruin ziet, op een siliconenmat of een met boterpapier beklede bakplaat uitstorten.

Ik had natuurlijk direct in de gaten dat er iets niet in 'den haak' was. Teveel suiker voor de noten, dat was wel duidelijk. Of ik nu Donna Hay moest vervloeken, dan wel die ellendige matroschka's was dan weer niet direct duidelijk. Direct de proef op de som genomen en één en ander nagewogen. Een cup ultrafijne suiker beste mensen weegt geen 220 gr maar 275 gr. Te veel suiker dus, al heb ik nog altijd geen idee of dat nu aan Donna Hay of aan het mooie keukenhulpje ligt. Soit, hieronder het resultaat. Goudbruine nootjes met een ietsje teveel aan suiker, een probleempje waar een flinke demi chef wel weg mee weet.

Crunchy pinda's

Bij het bekijken van het ingrediëntenlijstje voor de brownies had ik onmiddellijk door dat dit een lekkernij zou worden waar je mensen met een slechte cholesterol zonder enig probleem een mooi einde mee kunt bezorgen. Het vertrouwen in 'de cups' was ondertussen ver zoek dus heb ik de ingrediënten gewoon netjes afgewogen. Niks problemen mee!

Nodig voor de brownies:

450 gr pure chocolade
140 gr boter
2 cups (350 gr) bruine suiker
4 eieren
3/4 cup (105) gr bloem

Doen:

De oven voorverwarmen op 160 ° Celcius. Boter en de chocolade in een steelpannetje boven een zacht vuur laten smelten. In een mengkom de suiker, eieren en de gezeefde bloem mengen en vervolgens het chocolade-botermengsel eronder roeren tot een homogene massa. Giet dit geheel in een ingevette en met bakpapier beklede ovenschaal van zo'n 20 op 30 centimeter en plaats in het midden van de oven. Na 40 à 45 minuten is je brownie klaar, maar check voor de zekerheid tijdig met een bakpen.
Chocolade boter mengen

Of er nog suiker en boter moet zijn? Wel ja, laten we eens goed zot doen en het recept helemaal volgen. Shock to the system, in de karamel zitten zo mogelijk nog meer 'ongezonde dingen', maar hey! Het kan misschien een mooie voorbereiding zijn op de trip naar California die er zit aan te komen. Naar't schijnt eten ze daar ook vettige en ongezonde dingen.

Nodig voor de 'sticky caramel':

220 gr boter
1 cup (175 gr) kandijsuiker
1 cup (250 ml) lichte maissiroop (=> natuurvoedingswinkel)
395 gr gezoete geconcenseerde melk
1 theelepel zeezout
1 theelepel gezeefde cacao

Doen:

Boter in een steelpan smelten boven een matig vuur en de suiker geleidelijk aan hieronder mengen. Maïssiroop en de gecondenseerde melk toevoegen, het vuur hoger draaien en zo'n 15 minuten onder continu roeren laten pruttelen tot je een mooi ingedikte caramel hebt. Van het vuur halen en de gezeefde cacao en het zeezout onder de massa mengen.

Deze karamel mag je over de brownie gieten al dient gezegd dat je met dit recept wel een flinke hoeveelheid hebt. Zo heb ik bijvoorbeeld de brownie netjes overgoten met een bescheiden laagje karamel, en had ik nog een volledige confituurpot over. Bekijk het een beetje, al zal het er vanaf hangen hoe snel je aan je dubbele bypass toe denkt te zijn gok ik zo.

Na de karamel mag je trouwens de grof- of fijngehakte nootjes toevoegen en dient het geheel zo'n twee uur af te koelen in de ijskast. Het resultaat ziet er, al zeg ik het zelf, niet al te slecht uit.


Brownie, sticky karamel, crunchy nootjes

En wat vinden we daar nu zelf van? Lang niet slecht, al is het wel redelijk aan de zware kant. Geen idee hoe dat nu zou komen. Misschien is het geen slecht idee om er een mooi dessertje mee te maken? Een bolletje vanille, wat losse nootjes en poeder van de overtollige gesuikerde nootjes kunnen wonderen doen. En dat ziet er dan zo uit. Mijn interpretatie van een 'Snickers Ice cream' 2012.

Snickers Ice cream 2012

En wat hebben we nu allemaal geleerd? Mijn huisgemaakt zeezout, dat net dat tikkeltje scherper smaakt dan gewoon zeezout, doet het ongelofelijk goed in desserts. En laat die cups voor wat ze zijn en weeg gewoon alles netjes af.

Snickers Ice cream 2012

Als je partner trouwens net voor een sapkuur staat is het misschien geen goed idee om zo'n machtig dessert  te maken. Er zijn nog overschotjes, ik wil de brownies zelfs mooi presenteren op een bordje - maar for the love of god - kan iemand die alsjeblieft snel komen opeten, er is meer dan genoeg.

3 opmerkingen:

Unknown zei

Enige wat ik dacht was MachtigMachtigMachtig & ik heb er zin in!

Leuk hoe je er kleine porties van hebt gemaakt in de vorm van een dessert.

Sid Frisjes zei

Wel, dankje. Ze laten zich trouwens zeer goed smaken in het gezelschap van een bolletje ijs.

Sid Frisjes zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...